هیدروتراپی یا حرکت درمانی در آب چیست و تاریخچه آن چه می باشد؟

هیدروتراپی آبدرمانی ورزش در اب

تاریخچه آب درمانی یا هیدروتراپی:

معالجه و مداوا با آب موضوعی نیست که صرفا در روزگار کنونی مورد توجه قرار گرفته باشد. قرنها پیش از هیدروتراپی به عنوان یک شیوه پذیرفته شده علمی در پزشکی بکار گرفته شده است. مردم در نقاط مختلف زمین از خواص شفابخش آب های معدنی بصورت تجربی آگاه شده و این قبیل أبها معدنی را به | نام آب های بهشتی می شناختند.

حتی در اعتقادات و آیین های مذهبی باستانی مردم برای تطهیر، تن خود را به آبهای معدنی می سپردند و اعتقاد داشتند که بدین طریق روح خود را از آلودگی ها پاک و مطهر می کنند.


در گذشته آب درمانی در چین، یونان و روم و ایران باستان در حمام های مخصوصی که برای مداوای بعضی از دردها رایج بوده و افراد درد مند به این قبیل حمام ها مراجعه نموده و به کمک آب گرم و بخار و ماساژ شفا می یافتند

درمان بیماری ها به کمک آب سابقه طولانی دارد و در تمدن های یونان و روم و چنین متداول بوده | است. در خلال قرن ۱۸ میلادی استفاده از آب در پزشکی رواج بسیاری یافت و اصطلاح هیدروتراپی تقریبا از همان زمان رفته رفته بر سر زبان ها افتاد. در قرن ۱۹ میلادی شخصی به نام وینسنت پری ستیتز ( ۱۸۰۱ – ۱۸۵۱ ) برای نخستین بار در اروپا اقدام به گشودن مطب آب درمانی کرد و با اجرای یک سلسله مداواهای ابتکاری شهرت بسیاری در این زمینه کسب نمود.

وقتی تجارب و یافته های پری سینتر بصورت کتابی منتشر شد مردم اروپا استقبال شایان توجهی از هیدروتراپی به عمل آوردند و به زودی این شیوه درمانی به آمریکا نیز راه یافت.

در اوایل قرن ۲۰ دلایل عملی کافی در اثبات خواص آب در درمان با کمک آب گرم یا سرد به دست آمد در واقع نتایج حاصل شده از آب (آب درمانی) به قدری هیجان انگیز و قانع کننده است که می توان با قدرت کامل حکم کرد (آب) وسیله ای بسیار موثر و قطعی در بهبود برخی بیماری ها با تخفیف و حتی ریشه کن کردن دردهای عضلانی و مفاصل و مداوای نارسایی های جسمانی و سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی و تقویت عضلانی با کار گیری عضلات غیرفعال و تسریع گردش خون و عرق و حتی بیماران روحی و روانی باشد.

تاریخچه هیدروتراپی

آب درمانی چیست؟ (هیدروتراپی)

هیدروتراپی یک روش درمانی عامه پسند باهدف کاهش درد بیمار و افزایش دامنه حرکات مفاصل و قدرت اندام با استفاده از آب است و برخلاف اکثر روشهای فیزیوتراپی و کار درمانی دیگر رفع خستگی عضلانی با رضایت و خشنودی همراه است.

روش ساده و راحت که ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی و کسالت و بدست اوردن آرامش و راحتی از آن استفاده کنند. در این روش ورزشکار یا شخص آسیب دیده کارهای متفاوتی که بسته به نوع بیماری از برنامه های مختلف برای تسکین و بهبود درد توسط مربیان دوره دیده استفاده میشود.

استفاده از آب در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشکاران و بدست آوردن آرامش جسمی و روحی معادل قدمت زندگی بشر دارد اما شاید هیدروترایی به شکل امروزی آن را باید بطور کلی: در آب بودن به خودی خود موجب می شود که شما ورزش کنید زیرا انجام هر حرکت ورزشی در واقع عملی برای غلبه بر مقاومت آب بر بدن شماست.

البته منظور ما از ورزش در آب شنا نیست، منظور انجام دادن حرکات ورزشی مانند پیاده روی، ایروبیک و نرمشهابی است که معمولا در خشکی انجام می گیرد.

نیروی رانش آب تکیه گاه وزن بدن می شود. هنگامی که شما تا گردن در آب غوطه ور هستید آب در حدود ۹۰ درصد وزن شما را خنثی می کند و بطور قابل توجهی از فشار وزن بر روی مفاصل، استخوان ها و عضلات می کاهد این خاصیت میزان جراحت و آسیب های حین ورزش را به شدت کاهش میدهد.

در صورتی که دچار آسیب دیدگی و تورم در بخشی از بدن باشید، فشار آب بر روی بدن از شدت تورم کاسته و درد را تخفیف میدهد. از آنجا که نیروی جاذبه در آب کم می شود، شکم در آب می توانید آن دسته از حرکات کششی که انجام آن در خشکی برایتان ممکن نیست انجام دهید.

فشار عمق آب بر روی بدن، مفاصل، عضلات و اندام های داخلی، در حین ورزش و انجام یک ماساژ خوب به تمام بدن آرامش بخشیده و مانع گرفتگی بدن می شود.

تجهیزات آبدرمانی و بدنسازی در آب

منبع: کتاب تمرین در آب نوشته: فاطمه افشاری، دکتر زینب واشقانی، سارا عزیزی. انتشارات ستایش هستی. اول – 1398 . جهت تهیه این کتاب اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

 

تجهیزات جدید استخر، آبدرمانی، ورزش در آب، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب هیدروجیم و هیدرومِد که به لطف پروردگار، با دانش و استعداد جوانان این مرزو بوم و با استفاده از بهترین مواد اولیه و روش تولید همچنین با در نظر گرفتن بازخورد خوب مشتریان عزیز توسط شرکت بنیان در پارک علم و فناوری یزد تولید و به مراکز مختلف فیزیوتراپی، آب درمانی، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب، بیمارستانی، مجموعه های آبی، پارک های آبی و استخرهای سراسر کشور ارائه شده است بالغ بر 30 مدل می باشد.که عبارتند از:

1-تردمیل آبی - تردمیل هیدروتراپی - تردمیل استخری - تردمیل آب درمانی - تردمیل بیمارستانی - تردمیل توانبخشی
2-دوچرخه ثابت آبی - اسپینینگ آبی - دوچرخه هیدروتراپی - دوچرخه آبدرمانی - دوچرخه توانبخشی - دوچرخه بیمارستانی
3-آگوا بالانس برد - تخته تعادل - تعادل در آب
4-الپتیکال آبی - مون واکر آبی - رکاب زن آبی - اسکی فضایی آبی
5-استپ آبی - استپ ایروبیک - استپ ورزشی - تخته استپ - استپ بدنسازی - استپ یوگا
6-بارفیکس آبی - بارفیکس باشگاهی - ژیمناستیک در آب - بارفیکس بدنسازی
7-ترامپولین آبی- هیدروجامپ - جامپینگ آبی - ترامپولین هیدروتراپی
8-دوچرخه نشسته آبی - دوچرخه نشسته هیدروتراپی
9-انواع دمبل آبی - دمبل باشگاه آبی - وزنه آبی - دمبل باشگاهی
10-انواع هالتر آبی - میله هالتر - هالتر بدنسازی در آب - هالتر باشگاهی
11-دمبل آبی غلطکی
12-مقاومت پایی - توانبخشی اندام تحتانی
13-واکر آبی
14-نودل گردنی آبی - نک نودل
15-پارالل آبی - میله آبی
16-توئیستر آبی- مسگری آبی
17-پله هیدروجیم - پله استخر - پله ملوانی - پله آب
18-تنظیم کننده ارتفاع هیدروجیم
19-صندلی آبی - صندلی حمام - صندلی استخری - صندلی هیدروتراپی - صندلی فیزیوتراپی
20-آگوا پل - میله تعادل
21-آگوا بالانس - تعادل در آب
22-ساق بند - نودل پا
23-مچ بند - نودل دست
24-ویت کاف - وزنه آبی - کیسه شنی آبی
25-کمربند شناوری-کمربند آبی-کمربند شنا - تیوپ آبی
26-ست شناوری کامل در آب و دویدن در قسمت عمیق استخر

که برای دیدن  فیلم طرز استفاده از وسایل می توانید اینجا کلیک کنید که برای دیدن فیلم مراکز می توانید اینجا کلیک کنید.

هیدروجیم باشگاه بدنسازی جدید در آب

هیدرومد: فضایی که در آن تمامی درمانی داخل آب صورت می گیرد.


جهت مشاهده سایت تخصصی تجهیزات ورزش درآب:
www.hydrogym.ir

ارسال به سراسر کشور