تاثیرات ورزش و تمرین در آب بر استخوان ها و مفاصل

 

حرکت های ورزشی در آب در هیدروجیم برای استخوان ها، مفاصل و عضلات، فواید بسیاری در بر دارد که این فواید برای سبک زندگی بی تحرک امروزی بسیار حائز اهمیت است.

تعادل ماهیچه ای – اسکلتی باعث افزایش قدرت و استقامت عضلات می شود و به معنی توانایی عضله برای مقابله ی مستمر با یک نیرو می باشد که در این مقاله، منظور همان نیروی مقاومت آب است، در تعریفی دیگر، توانایی ماهیچه عضله، قدرت کامل ماهیچه برای یکبار مقابله ی کامل با نیروی اعمال شونده به آن می باشد. در ورزش های آبی، عمده تمرکز ما بر روی افزایش استقامت عضلات می باشد.

برای آن دسته از افرادی که تمرینات توانبخشی در اب انجام میدهند کاملا مشهود است که به مرور زمان عضلات آسیب دیده آنها نه تنها ترمیم می شود بلکه اندازه استقامت و قابلیت حرکت آنها نیز افزایش میابد.

از دیگر مزایای تقویت ساختار ماهیچه ای – اسکلتی، بهبود وضعیت نشستن یا ایستادن افراد، کاهش فشار خون و کاهش ریسک آسیب دیدگی و نیز بهبود عملکرد افراد در حین انجام فعالیت های روزانه میباشد.

با انجام این ورزش ها در آب در هیدروجیم پس از مدتی متوجه می شوید که ممکن است راحت تر از روی زمین بلند می شوید یا راحت تر بر روی صندلی می نشینید، زیرا ماهیچه های پاهای شما اکنون قوی تر شده است. هنگام جابجایی وسایلی مانند مبلمان منزل متوجه می شوید که توان بیشتری برای انجام این کار دارید.

همچنین در الگوهای حرکتی خود شاهد تغییر بوده و احساس می کنید که به هنگام راه رفتن محکم تر قدم بر می دارید و این بخاطر تقویت ماهیچه های ناحیه ی لگن و کمر می باشد، تمرینات ورزشی در آب در هیدروجیم همچنین تراکم استخوان های شما را بیشتر می کند از اینرو ریسک بروز پوکی استخوان کاهش میابد، پوکی استخوان که به دلیل از دست دادن تراکم استخوان ایجاد می شود، معمولا در خانم ها شایع تر است و بر روی لگن، ستون فقرات و مچ ها اثر می گذارد.

با تقویت عضلات، ستون مهره های بدن نیز بهتر محافظت می شود و با محافظت بهتر ستون مهره شما می توانید راحت تر و بدون از دست دادن تعادل با افتادن، حرکت کنید. ورزش های آبی همچنین به حفظ مایع نخاعی در اطراف مفاصل کمک کرده و بدین طریق از خوردگی مفاصل جلوگیری می کنند.

از دیگر ویژگی های تعادل ماهیچه ای اسکلتی، افزایش انعطاف پذیری در ناحیه ی حرکتی اطراف مفاصل است. انعطاف پذیری اغلب با میزان کشش در بدن فرد سنجیده می شود، اما میتوان آنرا با بررسی حرکات دورانی کامل ماهیچه نیز سنجید.

این ویژگی در آب در هیدروجیم به کمک خاصیت شناوری امکان پذیر است. برای درک بهتر چگونگی آن، در آب با عمق تا سطح سینه بایستید و بازوهایتان را به آرامی در طرفین قرار دهید.

اگر واقعا ریلکس باشید و به جسم خود فکر نکنید دستان شما به آرامی به سمت سطح آب بالا می آیند. مشابه این وضعیت، پای شما هم می تواند به آرامی از کف استخر جدا شده و بالا بیاید. با مطرح کردن این مثال ها در میابیم که آب محیطی عالی برای بهبود مسائل حرکتی ناشی از آسیب دیدگی با عمل جراحی می باشد چرا که در محیط استخر در هیدروجیم هیچ فشار اضافی با نیروی خارجی به زور به فرد اعمال نمی شود.

به طور کلی می توان گفت که توانایی های یک پلن منعطف با توانایی های یک بدن قوی برابری می کند
کاهش دردهای مزمن همچون کمر درد و کاهش احتمال آسیب دیدگی اعم از رگ به رگ شدن یا موبر داشتن استخوان نیز در محیط استخر به حداقل می رسد.

با تقویت ساختار عضلانی به کمک ورزش های آبی و تمرینات ورزشی و درمانی در استخر ریسک آسیب دیدگی تاندون ها و رباطها نیز کمتر می شود. اگر یک برنامه ورزشی مناسب را برای مدت زمان نسبتا طولانی دنبال کنید، تغییراتی مثبت در افزایش استقامت و توان عضلات و نیز انعطاف پذیری آنها شاهد خواهید بود.

مهم تر از آن، ورزش منظم به حجم توده های عضلانی بدن شما اضافه می کند و سوخت و ساز بدن شما را به گونه ای تنظیم می کند که روند پیری در جسمنان کاهش میابد

سوخت و ساز بدن ترکیبی از فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی مرتبط با سلول های بدن است که برای ادامه زندگی ضرورت دارند. هدف ما از انجام این ورزش در آب، بهبود سوخت و ساز بدن تا حد ممکن است، محافظت از توده عضلانی با افزایش حجم آن، به افزایش انرژی مورد نیاز بدن برای ادامه زندگی کمک می کند.

برای خواندن مقالاتی از این قبیل به کتاب ورزش در آب تالیف مهشید باباحبیب مراجعه کنید.

منبع: کتاب ورزش در آب. تالیف مهشید باباحبیب. انتشارات ستایش هستی.1398. برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

 

تجهیزات جدید استخر، آبدرمانی، ورزش در آب، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب هیدروجیم و هیدرومِد که به لطف پروردگار، با دانش و استعداد جوانان این مرزو بوم و با استفاده از بهترین مواد اولیه و روش تولید همچنین با در نظر گرفتن بازخورد خوب مشتریان عزیز توسط شرکت بنیان در پارک علم و فناوری یزد تولید و به مراکز مختلف فیزیوتراپی، آب درمانی، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب، بیمارستانی، مجموعه های آبی، پارک های آبی و استخرهای سراسر کشور ارائه شده است بالغ بر 30 مدل می باشد.که عبارتند از:

1-تردمیل آبی - تردمیل هیدروتراپی - تردمیل استخری - تردمیل آب درمانی - تردمیل بیمارستانی - تردمیل توانبخشی
2-دوچرخه ثابت آبی - اسپینینگ آبی - دوچرخه هیدروتراپی - دوچرخه آبدرمانی - دوچرخه توانبخشی - دوچرخه بیمارستانی
3-آگوا بالانس برد - تخته تعادل - تعادل در آب
4-الپتیکال آبی - مون واکر آبی - رکاب زن آبی - اسکی فضایی آبی
5-استپ آبی - استپ ایروبیک - استپ ورزشی - تخته استپ - استپ بدنسازی - استپ یوگا
6-بارفیکس آبی - بارفیکس باشگاهی - ژیمناستیک در آب - بارفیکس بدنسازی
7-ترامپولین آبی- هیدروجامپ - جامپینگ آبی - ترامپولین هیدروتراپی
8-دوچرخه نشسته آبی - دوچرخه نشسته هیدروتراپی
9-انواع دمبل آبی - دمبل باشگاه آبی - وزنه آبی - دمبل باشگاهی
10-انواع هالتر آبی - میله هالتر - هالتر بدنسازی در آب - هالتر باشگاهی
11-دمبل آبی غلطکی
12-مقاومت پایی - توانبخشی اندام تحتانی
13-واکر آبی
14-نودل گردنی آبی - نک نودل
15-پارالل آبی - میله آبی
16-توئیستر آبی- مسگری آبی
17-پله هیدروجیم - پله استخر - پله ملوانی - پله آب
18-تنظیم کننده ارتفاع هیدروجیم
19-صندلی آبی - صندلی حمام - صندلی استخری - صندلی هیدروتراپی - صندلی فیزیوتراپی
20-آگوا پل - میله تعادل
21-آگوا بالانس - تعادل در آب
22-ساق بند - نودل پا
23-مچ بند - نودل دست
24-ویت کاف - وزنه آبی - کیسه شنی آبی
25-کمربند شناوری-کمربند آبی-کمربند شنا - تیوپ آبی
26-ست شناوری کامل در آب و دویدن در قسمت عمیق استخر

که برای دیدن  فیلم طرز استفاده از وسایل می توانید اینجا کلیک کنید که برای دیدن فیلم مراکز می توانید اینجا کلیک کنید.

هیدروجیم باشگاه بدنسازی جدید در آب

هیدرومد: فضایی که در آن تمامی درمانی داخل آب صورت می گیرد.


جهت مشاهده سایت تخصصی تجهیزات ورزش درآب:
www.hydrogym.ir

ارسال به سراسر کشور