ورزش های آبی تمامی موارد مرتبط با قلب که با عنوان های سلامت قلبی عروقی با قلبی ریوی شناخته میشوند را بهبود می بخشد، سلامت قلبی عروقی به معنای توانایی قلب، ریه ها و رگهای خونی برای حمل اکسیژن به عضلات درگیر کار در بدن می باشد.

از آنجا که مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی رتبه یک مرگ و میر در جهان است، این توانایی از مهم ترین ویژگی های هر گونه برنامه متعادل سازی و ورزشی به شمار می رود. سلامت قلبی عروقی به کمک ورزش هایی که ماهیچه های بزرگ بدن را به فعالیت وا می دارد بهبود میابد.

یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای بهبود سلامت قلب و عروق به یک شیوه منظم، چک کردن فاصله مابین ضربان های قلب است، یک روز عادی که در آن بدون هیچگونه سروصدای اضافی اعم از زنگ ساعت، جابجا شدن سطل های آشغال در خیابان و یا حتی صدای گربه خانگی تان از خواب بیدار می شوید را در نظر بگیرید، پس از بیدار شدن، زمانی که هنوز در تخت دراز کشیده اید سعی کنید حدفاصل بین صدای “تاپ” و تاپ توپ” قلب خود را با گذاشتن دست خود بر روی قفسه سینه به دست آورید. به مدت یک دقیقه کامل این کار را ادامه دهید.

از این طریق می توان فاصله مابین ضربان های قلب را به دست آورد. پس از گذشت چند وقت از شروع ورزش در آب، به مرور ریتم کاهشی در فاصله مابین جریان های قلب خود را احساس می کنید. این تغییر بدین معناست که قلب شما به مرور، از سلامت بیشتری برخوردار می شود. هر چقدر سلامت و تناسب شما بیشتر باشد، ریتم ضربان قلبی شما نیز آهسته تر و منظم تر است.

ورزش در آب

ریتم فاصله ی مابین ضربان های قلب یکی از موثرترین نشانه ها برای سنجش سلامت افراد است، هر چقدر ماهیچه های قلب افراد بزرگتر و قوی تر باشد، در هر تپش خون بیشتری تولید می کند. در نتیجه با قوی تر شدن ماهیچه های قلب، تعداد ضربان آن در هر دقیقه کمتر شده و ریتم منظم و آهسته ی آن به بهبود سلامت فرد کمک می کند.

پس از شروع ورزش های آبی و تمرینات هیدروتراپی، اگر صبح ها قبل از بیرون آمدن از تخت برای مدت یک دقیقه ریتم ضربان قلب خود را از طریق شمردن تعداد نبض هایتان به دست آورید، متوجه تغییر در آن می شوید. همچنان که به موازات انجام تمرینات در اب یا هیدروتراپی، ماهیچه های قلب شما قوی تر می شود،

ریتم فاصله مابین ضربان های قلبی شما نیز کاهش پیدا می کند چرا که قلب شما دیگر مانند سابق با فشار و به سختی کار نمی کند، و درنهایت زمانی که عملکرد قلب شما بهبود میابد، از میزان استرس شما نیز کاسته می شود.

دوچرخه ثابت آبی
دوچرخه ثابت آبی و سلامت قلبی

ورزش منظم همچنین فشار خون بالا را تنظیم می کند، چرا که قلب شما به کمک ورزش قوی تر شده و همچنین plaque liningهای موجود در سیاهرگ و سرخرگ از این طریق کاهش میابد.

زمانی که ورزش به یک برنامه منظم در زندگی شما تبدیل شود، کبد شما کلسترول سالم تر (HDL) تولید کرده و کلسترول بد خون (LDL) را از جداره های سرخرگی بدن پاک میکند.

این فرآیند موجب می شود خون راحت تر در رگها جریان پیدا کند و در نتیجه فشار خون کاهش میابد، از دلایل دیگری که این ورزش ها منجر به کاهش فشار خون می شوند، واداشتن بدن به تولید مویرگهای بیشتر است.

همزمان با حرکت دادن دستها و پاهای خود در آب و در استخر، سایز توده های عضلانی بدن شما نیز به آهستگی افزایش پیدا می کند.

تاثیر ورزش در آب در کاهش فشار خون

به موازات افزایش توده های عضلانی، بدن مویرگهای بیشتری تولید می کند تا بتواند به تمام نقاط عضلات خونرسانی کند. هرچه تعداد مویرگها بیشتر باشد، کار خونرسانی راحت تر انجام می شود و در نتیجه فشار خون کاهش میابد. برای درک بهتر این مفهوم، منال ساده ی خیابان های شلوغ در ساعت ترافیک را در نظر بگیرید.

در این مثال، مویرگها همانند خیابان و سلول های خونی مشابه ماشین ها در نظر گرفته شده اند، هر چه تعداد خیابانها کمتر و تعداد ماشین ها بیشتر باشد، فشار بیشتر می شود و در واقع با ساختن خیابان های جدید است که ماشین ها روان تر به حرکت خود ادامه می دهند و در نتیجه از فشار کاسته می شود.

علاوه بر آن از آنجا که قلب شما در ارتباط مستقیم با ریه هایتان میباشد. این ورزش های آبی به افزایش حجم ریه و بهبود تنفس نیز کمک می کنند، با بهبود سیستم تنفسی، گردش اکسیژن و مواد معدنی در بدن نیز بهبود یافته و در نهایت به سلامت بیشتر افراد کمک می کند.

 

جهت مشاهده فیلم تاثیرات ورزش در اب در بهبود سلامت قلبی اینجا کلیک کنید.

 

 

برای خواندن مقالاتی از این قبیل به کتاب ورزش در آب تالیف مهشید باباحبیب مراجعه کنید

منبع: کتاب ورزش در آب. تالیف مهشید باباحبیب. انتشارات ستایش هستی.1398. برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده تجهیزات هیدروجیم و هیدرومِد (ورزش در آب و آبدرمانی تخصصی) اینجا کلیک کنید.

تجهیزات جدید استخر، آبدرمانی، ورزش در آب، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب هیدروجیم و هیدرومِد که به لطف پروردگار، با دانش و استعداد جوانان این مرزو بوم و با استفاده از بهترین مواد اولیه و روش تولید همچنین با در نظر گرفتن بازخورد خوب مشتریان عزیز توسط شرکت بنیان در پارک علم و فناوری یزد تولید و به مراکز مختلف فیزیوتراپی، آب درمانی، هیدروتراپی، فیزیوتراپی در آب، بیمارستانی، مجموعه های آبی، پارک های آبی و استخرهای سراسر کشور ارائه شده است بالغ بر 30 مدل می باشد.که عبارتند از:

1-تردمیل آبی - تردمیل هیدروتراپی - تردمیل استخری - تردمیل آب درمانی - تردمیل بیمارستانی - تردمیل توانبخشی
2-دوچرخه ثابت آبی - اسپینینگ آبی - دوچرخه هیدروتراپی - دوچرخه آبدرمانی - دوچرخه توانبخشی - دوچرخه بیمارستانی
3-آگوا بالانس برد - تخته تعادل - تعادل در آب
4-الپتیکال آبی - مون واکر آبی - رکاب زن آبی - اسکی فضایی آبی
5-استپ آبی - استپ ایروبیک - استپ ورزشی - تخته استپ - استپ بدنسازی - استپ یوگا
6-بارفیکس آبی - بارفیکس باشگاهی - ژیمناستیک در آب - بارفیکس بدنسازی
7-ترامپولین آبی- هیدروجامپ - جامپینگ آبی - ترامپولین هیدروتراپی
8-دوچرخه نشسته آبی - دوچرخه نشسته هیدروتراپی
9-انواع دمبل آبی - دمبل باشگاه آبی - وزنه آبی - دمبل باشگاهی
10-انواع هالتر آبی - میله هالتر - هالتر بدنسازی در آب - هالتر باشگاهی
11-دمبل آبی غلطکی
12-مقاومت پایی - توانبخشی اندام تحتانی
13-واکر آبی
14-نودل گردنی آبی - نک نودل
15-پارالل آبی - میله آبی
16-توئیستر آبی- مسگری آبی
17-پله هیدروجیم - پله استخر - پله ملوانی - پله آب
18-تنظیم کننده ارتفاع هیدروجیم
19-صندلی آبی - صندلی حمام - صندلی استخری - صندلی هیدروتراپی - صندلی فیزیوتراپی
20-آگوا پل - میله تعادل
21-آگوا بالانس - تعادل در آب
22-ساق بند - نودل پا
23-مچ بند - نودل دست
24-ویت کاف - وزنه آبی - کیسه شنی آبی
25-کمربند شناوری-کمربند آبی-کمربند شنا - تیوپ آبی
26-ست شناوری کامل در آب و دویدن در قسمت عمیق استخر

که برای دیدن  فیلم طرز استفاده از وسایل می توانید اینجا کلیک کنید که برای دیدن فیلم مراکز می توانید اینجا کلیک کنید.

هیدروجیم باشگاه بدنسازی جدید در آب

هیدرومد: فضایی که در آن تمامی درمانی داخل آب صورت می گیرد.


جهت مشاهده سایت تخصصی تجهیزات ورزش درآب:
www.hydrogym.ir

ارسال به سراسر کشور